Sign In

Remember Me

Pressmeddelande: Nu startar valperioden för Skolval 2014 inför riksdagsvalet

Idag startar valperioden för Skolval 2014 inför riksdagsvalet. I två veckor (1-12 september) kommer skolval inför riksdagsvalet att arrangeras runtom på skolor i Sverige, samt på skolorna Section Suédoise i Frankrike, Swedish School i London och Svenska skolan i Nairobi.

Intresset för att arrangera skolval är mycket stort. Över 1 770 skolor är i nuläget anmälda, vilket är en rekordsiffra. Skolans valresultat behöver vara inrapporterat senast klockan 23:59 den 12 september. Valresultatet sammanställts nationellt, det preliminära valresultatet publiceras på Skolval 2014s hemsida under valnatten den 14 september.

– Antalet anmälningar överskred det utsatta målet, vilket är fantastiskt och bekräftar det omfattande engagemang som finns ute på skolorna. Det är otroligt att överallt se och höra om vilken aktivitet som pågår bland eleverna, det ordnas politiska debatter, bokbord och intensiva utfrågningar, säger Olivia Gyllenhammar, ordförande för Sveriges Elevråd.

Det går fortfarande att göra en sen anmälan till Skolval 2014 via följande länk: www.skolval2014.se/sen-anmalan/. Via hemsidan går det även att se vilka skolor som i nuläget är anmälda, ladda ned ett sociala-medier kit samt se filmer med de politiska ungdomsförbunden.

Skolval 2014 drivs av Sveriges Elevkårer, Sveriges Elevråd och Europeiska Ungdomsparlamentet på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Följ Skolval 2014 på Facebook samt på Instagram och Twitter. Mer information finns på: www.skolval2014.se.

Kontaktperson är informatör Malin Niklasson som nås på 0707- 230 498 samt malin.niklasson@sverigeselevkarer.se.